Pomysł: sprzedam biznes – i co dalej?
Decyzja o sprzedaży jest jednym z najważniejszych wyborów, jakie może podjąć właściciel firmy. Niezależnie od tego, czy decyzja jest motywowana przejściem na emeryturę, chęcią realizacji innych przedsięwzięć, czy też względami strategicznymi, sprzedaż biznesu wymaga starannego planowania i jeszcze staranniejszej realizacji.
W tym wpisie przedstawiamy pokrótce najważniejsze kwestie w procesie sprzedawania biznesu.
Dlaczego sprzedaję biznes?
Motywacja towarzysząca planom sprzedania biznesu może wydawać się nieistotna prawnie, jednak pomoże nam lepiej zrozumieć Twoje cele i oczekiwania. Niezależnie od tego czy sprzedajesz biznes, który budowałeś od wielu lat czy spieniężasz inwestycję traktowaną jako projekt, zapewnimy Ci pomoc prawdę dostosowaną do Twoich potrzeb.
Jak wycenić działającą firmę?
Sprzedając przedsiębiorstwo nie sposób nie pomyśleć o cenie. Cena, jaką można uzyskać za biznes, szacowana jest w oparciu w różne czynniki, np. wartość majątku, dochody, ceny transakcyjne na rynku spółek z podobnych branż, ale także rozpoznawalność marki czy sytuację prawną firmy. Podpowiadamy, jaką metodę przyjąć na potrzeby ustalenia ceny sprzedaży i wspólnie ustalamy, czy faktycznie warto na samym początku sprzedaży firmy zamawiać szczegółową wycenę.
Jak przygotować biznes do sprzedaży?
Odpowiednie przygotowanie firmy przed przystąpieniem do szukania nabywcy pozwoli zmaksymalizować jej atrakcyjność dla potencjalnych kupujących. Przygotowanie firmy do sprzedaży może obejmować kwestie biznesowe, np. optymalizację procesów i zatrudniania, ale nie należy zapominać także o kwestiach prawnych, podatkowych i księgowych.
Zainwestowanie czasu i zasobów w przygotowania może znacząco wpłynąć na powodzenie transakcji i sprawić, że uzyskana cena będzie wyższa.
Komu sprzedać gotowy biznes?
Gdy firma jest gotowa do zbycia, kolejnym krokiem jest zidentyfikowanie potencjalnych nabywców. Mogą to być strategiczni nabywcy, konkurenci, firmy private equity lub inwestorzy indywidualni. Rozumienie motywacji i preferencji potencjalnych nabywców będzie kluczowe dla skutecznych poszukiwań.
W Internecie łatwo można znaleźć oferty sprzedaży firm. Nasze doświadczenie pokazuje jednak, że nabywcy warto szukać nie przez ogłoszenie, a proaktywnie – z dobrym teaserem inwestycyjną i wsparciem doradcy transakcyjnego.
Jak przebiega sprzedaż biznesu?
Sprzedaż biznesu to złożony proces, dający podzielić się na kilka kluczowych etapów:
List intencyjny i umowa o zachowaniu poufności
List intencyjny podpisuje się w celu sformalizowania relacji między sprzedającym i potencjalnym kupującym oraz ustalenia zasad, zgodnie z którymi będą toczyły się dalsze rozmowy, a często także warunków brzegowych przyszłej transakcji.
Celem umowy o zachowaniu poufności jest zabezpieczenie sprzedającego i jego firmy przed szkodą, jaką mogliby ponieść w wyniku ujawnienia wrażliwych informacji o biznesie pozyskiwanych przez kupującego w toku badania due diligence.
Badanie due diligence
Badanie due diligence jest ważnym i angażującym procesem, wymagającym czynnego udziału obu stron transakcji. Podczas badania, kupujący dokładnie sprawdza biznes pod kątem prawnym, finansowym, podatkowym i operacyjnym.
Głównym celem badania due diligence jest identyfikacja oraz ocena ryzyka związanego z zakupem firmy, a w efekcie również weryfikacja ceny.
Negocjowanie warunków transakcji
Negocjowanie warunków transakcji jest kluczowym etapem procesu. Centralny przedmiot rozmów stanowi oczywiście cena. Z perspektywy sprzedającego, równie istotne jak sama cena, będzie sposób zapłaty oraz jej odpowiednie zabezpieczenie. W trakcie negocjacji, dążymy także do ograniczenia zakresu odpowiedzialności sprzedającego oraz zapewnienia bezpieczeństwa w okresie przejściowym.
Okres przejściowy
Okres przejściowy to czas pomiędzy podpisaniem wynegocjowanej umowy (ang. signing), a zamknięciem (ang. closing), czyli przejściem tytułu prawnego do udziałów lub przedsiębiorstwa na kupującego.
W okresie przejściowym powinny spełnić się warunki, od których uzależniono skuteczność transakcji. Najczęściej warunkiem będzie zgoda UOKiKu na koncentrację, zgoda KOWRu (jeżeli w majątku firmy znajduje się działka rolna) lub MSWiA (jeżeli firma ma nieruchomość, a kupuje ją osoba spoza EOG).
Zamknięcie transakcji i zapłata ceny
Zamknięcie transakcji ma miejsce po ziszczeniu się wszystkich warunków przewidzianych w umowie. W dniu zamknięcia tytuł do udziałów przechodzi na kupującego.
Pomimo przeniesienia udziałów na kupującego, zapłata ceny będzie zazwyczaj odroczona w czasie (przynajmniej częściowo), ponieważ kupującemu będzie zależało, aby część zapłaty za udziały została zatrzymana na zabezpieczenie potencjalnych roszczeń mogących wyniknąć z zawartej umowy.
A gdy już sprzedam firmę…
W całym procesie transakcyjnym warto pamiętać także o konsekwencjach podatkowych sprzedaży firmy oraz sposobach zarządzania majątkiem uzyskanym ze spieniężenia biznesu, np. w ramach fundacji rodzinnej.
Współpracujemy z doświadczonymi doradcami podatkowymi, którzy zadbają o to, żeby otrzymana cena została z Tobą w jak największej części.
Czy sprzedam biznes bez pomocy prawnika?
Co do zasady, nie 😉 Jeżeli w Twojej głowie pojawiła się już myśl „sprzedam biznes”, to dobry moment aby rozejrzeć się za doświadczonym prawnikiem transakcyjnym.
Sprzedaż firmy to złożony i wieloaspektowy proces, który wymaga starannego planowania i realizacji. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy Ci pomóc sprzedać firmę.