Sprzedaż sklepu internetowego to proces znacznie bardziej złożony niż przekazanie dostępu do panelu administracyjnego. Działający sklep internetowy to zwykle efekt wielu lat pracy nad marką, budowania bazy klientów, dopracowywania oferty oraz inwestycji w projektowanie strony www i marketing.
Jeśli więc pojawia się decyzja: sprzedam sklep internetowy, warto zadbać o to, aby cała transakcja była dobrze przygotowana – zarówno pod względem biznesowym, jak i prawnym.
Co tak naprawdę sprzedajesz?
Sklep internetowy to nie tylko strona internetowa, to między innymi:
Nie bez znaczenia jest również renoma sklepu internetowego – np. oceny w Google czy opinie na platformach sprzedażowych.
Wszystkie te elementy składają się na wartość firmy prowadzącej sklep internetowy i powinny zostać szczegółowo opisane w umowie sprzedaży.
JDG czy spółka – jak prowadzisz swój sklep internetowy?
Forma prawna, w jakiej prowadzony jest sklep internetowy, będzie miała istotne znaczenie dla sposobu przeprowadzenia transakcji oraz treści umowy sprzedaży.
Działalność gospodarczą w postaci sklepu internetowego może prowadzić w wielu formach prawnych np. jako jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę osobową (np. jawną, komandytową) lub spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną).
W zależność od formy prawnej prowadzenia sklepu internetowego, transakcja będzie przebiegała nieco inaczej. JDG może sprzedać sklep internetowy jako przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. Możliwe, że w celu optymalizacji transakcji wskazane będzie przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jeżeli sklep internetowy prowadzony jest przez spółkę, możliwa będzie sprzedaż samej spółki – w przypadku spółki osobowej jako ogół praw i obowiązków wspólnika spółki, a w przypadku spółki z o.o. lub akcyjnej, transakcja będzie dokonywana na udziałach lub akcjach spółki. Alternatywnie, spółka także może sprzedać sklep internetowy jako przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Jak przebiega transakcja sprzedaży sklepu internetowego?
Zbycie firmy to złożony proces, w którym można wyróżnić kilka kamieni milowych:
- przygotowanie firmy do transakcji – obejmuje optymalizację działalności firmy, zwiększenie dochodów oraz przygotowanie wyceny firmy, która będzie podstawą do ustalenia ceny transakcyjnej,
- pozyskanie nabywcy – potencjalnymi nabywcami mogą być konkurenci z różnych branż, fundusze private equity lub inwestorzy indywidualni; na tym etapie ogromną rolę odgrywa dobrze skrojony teaser inwestycyjny,
- podpisanie listu intencyjnego oraz umowy o zachowaniu poufności – list intencyjny pozwala na wyznaczenie warunków brzegowych planowanej transakcji oraz ustalenie reguł dalszych negocjacji, a umowa o zachowaniu poufności zabezpiecza wymianę informacji w toku badania due diligence,
- badanie due diligence – polega na udostępnieniu potencjalnemu kupującemu dokładnych informacji o działalności sklepu, nie tylko za ostatni rok, ale praktycznie od początku istnienia firmy, w tym danych finansowych, informacji o sprzedaży, sezonowości dochodów i umowach z kontrahentami,
- negocjacje warunków umowy i jej podpisanie – umowa będzie określać sposób zapłaty ceny, zasady odpowiedzialności sprzedającego oraz zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej,
- zamknięcie transakcji i zapłata ceny.
Dobrze przygotowana umowa, dopasowana do konkretnej branży i formy prawnej działania sklepu, to fundament udanej transakcji.
Dlaczego warto sprzedać sklep internetowy z pomocą prawnika transakcyjnego?
Sprzedaż firmy działającej w sieci to nie tylko kwestia dobrej ceny. Pomoc doświadczonych prawników transakcyjnych pozwala zabezpieczyć interesy sprzedającego i zadbać o to, by przejęcie sklepu odbyło się zgodnie z przepisami.
Od lat wspieramy klientów z różnych branż przy sprzedażach firm – obsługiwaliśmy transakcje zarówno na rynku krajowym, jak i w Europie. Jeżeli chcesz dobrze sprzedać sklep internetowy – skontaktuj się z nami.
Pomożemy Ci na każdym etapie sprzedaży sklepu – od znalezienia nabywcy, przez negocjację dokumentacji transakcyjnej, po optymalne podatkowo rozliczenie uzyskanej ceny.